אלימות
הכוחנות נוכחת במוסדות החינוך, כמו בחברה בכלל. מה ביטויי האלימות הזו, מה מאפייניה, מה הקשר בינה לבין המצב הכלכלי חברתי, איך מתמודדים איתה והאם יש דרך לעשות זאת במערכת החינוך, במנותק מהנעשה במחוזות חברתיים אחרים?
ראו קישור לחוזר המנכ"ל החדש, שכותרתו "אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם ארועי אלימות וסיכון".
בצד חזרה על הנחיות קודמות, יש חידושים – למשל, בהתייחס לשימוש במכשירים דיגיטאליים ובהתייחס לאלימות כלפי בעלי חיים. הפרק המעניין והחשוב הוא פרק ג', המציג טבלה ובה התנהגויות צפויות והתגובה המותרת בהתייחס אליהן. העמודה השניה בטבלה מציגה "טווח תגובה" מותר לכל מקרה; קריאה בטבלה לכל אורכה מלמדת כי מספר מרכיבים חוזרים בה: רישום במסמכים – כגון "רישום במזכירות" או "ביטוי בתעודה", בירור, שיחה עם הורים, השעיה – פנים בית ספרית או חוץ בית ספרית,
הקריאה באלה מעלה על הדעת שיח משפטי פלילי - הטבלה מציגה "עבירות" ו"ענשים", מנחה לחקירת עובדות ולמתן זכות שימוע.
תפיסה חליפית של אורחות החיים במוסדות החינוך היא זו המציבה את המבוגרים בבית הספר כבעלי סמכות מיטיבה ולא מענישה. ראו "פרקטיקות מכילות" בתחומים באתר זה.
תופעת האלימות היא תופעה חוצת תרבויות ונחשבת לבעיה חברתית בחברות המערביות. תאוריטיקנים ציינו כי תופעה זו קיימת בתרבויות פרטיקולריות. עד עתה סווגה תופעת ההתעללות בנשים בארבעה סוגים: אלימות פיזית, התעללות נפשית, התעללות מינית והתעללות כלכלית....
דיון במסגרת כנס ישראל-שדרות לחברה 2011...
תקציר מאמר אודות אלימות מורים כלפי תלמידים בישראל
תקציר מאמר שעוסק בהיחשפות ילדים ובני נוער לאלימות בסרטי טלויזיה ומשחקי וידאו
"הכפתור האדום" פרסומת נגד אלימות נוער ברשתות חברתיות. הועלה באוגוסט 2014.
סרטון נגד אלימות מילולית ברשת, הופק על-ידי חניכי פרויקט קולנוער קרית ביאליק, נובמבר 2015.
קטע ראיון שערכה צופית גרנט עם הורי הנער דודאל מזרחי שהתאבד לאחר שקרא סטאטוסים פוגעניים בפייסבוק. פורסם בפברואר 2012
הסרט, באורך כ-20 דקות, מציג בהרחבה את הסכנות השונות הקיימות ברשת, בחשיפה הלא מבוקרת לתכנים ובכוח החברתי הבלתי נשלט. הסרט שודר ב"מבט לחדשות" בערוץ הראשון.
סרטון שהעלתה הנערה אמנדה טוד לרשת כחודש לפני שהתאבדה
המחזה "אמרתי לא" - מאת איקה זוהר ובבימויו, בביצוע השחקן מוטי עם שלם ושחקני סדנת תיאטרון איקה זהר.
הפקה: אבגי הפקות. הועלה לרשת בספטמבר 2012.
אפליה
הכלל לפיו אבחנה בין שווים - אסורה, מותיר שטחים רבים ורחבים לויכוח – מיהם "שווים", מהי "אבחנה"; בתחום החינוך, המכשיר המרכזי להתקדמות חברתית, נודעת למושג האפליה ולדיונים סביבו משמעות ייחודית.
עתירה יוצאת דופן הונחה על שולחנו של בית המשפט המחוזי בירושלים בקיץ האחרון: בית ספר בפתח-תקוה דרש לאפשר לו שלא לקבל תלמידת כתה ט ללימודים. העתירה לבית המשפט הוגשה נגד אגף החינוך החרדי...
בפסק-דין שעסק במיונים לבתי הספר התיכוניים ברמת-גן קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי "גם לחזקים יש זכויות". האמנם צודק בית המשפט בראייתו את זכויות החזקים כמנוגדות לזכויות ה"חלשים"?
דו"ח יחידת המחקר של בנק ישראל - סגרגציה בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים בישראל - דצמבר 2014
סרטון אנימציה בן דקה אחת שהופק בארה"ב, בעל מסר פשוט וברור בענין קבלת האחר ושיתוף פעולה. הועלה לאתר משרד החינוך ב-2012.
ביקור סדיר
לפי החוק חייבים הורי כל תלמידה ותלמיד לרשום את ילדיהם במוסד חינוך ולדאוג לביקורם הסדיר בו. הפרעה בביקור הסדיר עלולה לבטא סימן מקדים לנשירה ממסגרת חינוכית.
עבודת גמר יישומית..
מצגת שנערכה על-ידי עיריית בית שמש
חוזר המנכ"ל העוסק בישום החוק
פרסום מתוך חוזר מנכ"ל - תיקון לחוק עבודת נוער משנת 2010
הדו"ח בוצע על-ידי מכון ברוקדייל ופורסם בדצמבר 2014, כמעקב אחר דו"ח הנשירה הסמויה שבוצע ב-2001 ע"י מרכז המחקר והמידע של הכנסת
גזענות
סדרת סרטונים שהופקו על-ידי סטודנטים באורנים
סרטון שהופק על-ידי תלמידי כתה ז במרכז המחוננים באשקלון במסגרת השיעור קולנוע של שינוי בהנחיית אלון אלשיך. הועלה לרשת בפברואר 2014.
סרטון הסברה של משרד המשפטים, פורסם באפריל 2014
סרטון פרסומת נגד גזענות שהוכן על ידי תלמידי כתה ח מבית הספר הרב תחומי למדעים ואמנויות בחדרה. הועלה במאי 2013.
הדרה
בדיון החינוכי מתייחס מושג ההדרה להרחקה ממרכז הקהילה החינוכית – ובעיקר להרחקה או להתרחקות מבית-הספר. כתופעה חברתית-חינוכית כוללת ההדרה את הנשירה מלימודים וקשורה בקשיים הסתגלותיים ובמצב חברתי-כלכלי.
במאמר מנסה רוג'ר סלי לעמוד על עקרונות החינוך המכיל, המיוסד, בראש וראשונה, על ההבנה כי אף שהיסטוריית חיים אינה אך ורק פרי בחירות שלנו ויש בה גם יסודות שנכפו עלינו מכורח נסיבות, אין סיבה שלא נתאמץ לעצב אותה ...
ד"ר מיכל ראזר...
תוצאות סקר אודות מצב הסטודנטים הפלסטינים במכללות ובאוניברסיטאות, דצמבר 2014
מצגת זו מציגה את התפתחות המושגים הדרה והכלה וההשפעות הנובעות מהם בחינוך
"זכרונותיה של מחרימה" סרטון הסברה בהפקת ערוץ הילדים, אוקטובר 2015
השחקנית אליאנה תדהר על חוויות בדידות בבית הספר. סרטון הסברה של הטלויזיה החינוכית, אוקטובר 2015
התפתחות מקצועית
היות מורה הוא ענין נרכש; מעבר לכישורים האישיים שכל מורה בא/ה איתם, נוכחים בעבודה גם הליכי הכשרה והשתלמות.
תקציר מאמר דעה בענין חיוב המורה לדרמה של תאיר ראדה בתשלום פיצויים מכיסו - הבט נוסף של הפרטת החינוך
במאמרו (משנת 2012) מותח א. אליס ביקורת על הדרישה לראות בהוראה ובחינוך פרופסיה, אך מוצא טעם רב בעצם הויכוח על הנושא.
תקציר למאמר העוסק בחוויה האישית של המורה כאיש מקצוע.
תקציר למאמר הבוחן את מעשה ההוראה ויצירתה של זהות המורה בעבודתו.
תקציר למאמר המתמקד בתפקידו הייחודי של מחנך כתה במערכת החינוך בישראל.
תקציר לספר המקיף היבטים שונים של עבודת המחנך, תוך התייחסות לדילמות, קשיים ותפיסות שונות של תפקיד זה
תקציר למאמר דיעה: מקומן של האחריות והתגובתיות בתפקיד המורה
סרטון הדרכה שהופק על-ידי בית-הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, מדמה שתי שיחות בין מורה לתלמידה ומאפשר עמידה על דרכי דיאלוג שונות
זכויות ילדים
מה מאפיין את שיח זכויות הילד בישראל? המשפטנים יאיר רונן וישראל-צבי גילת בוחנים את הנושא במבט ביקורתי כלפי המחוקק הישראלי וכלפי בתי המשפט. מאמר דעה מ-2008.
סרטון בן דקה אחת
חינוך ועוני
המחקר החברתי בעולם ובישראל מלמד על קיומו של קשר קבוע בין מצב כלכלי להשגי תלמידים, ועל ההשפעות השליליות של מצוקה כלכלית על יכולתם של ילדים לעשות שימוש אפקטיבי במערכת החינוך לצורך ניעות (מוביליות) חברתית.
מסמך זה נכתב לבקשת חבר הכנסת זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, לקראת ישיבת הוועדה שכותרתה...
תמצית פסק דין שניתן ב-27.1.15, בתביעת הורים לביטול תשלומים יחודיים
במאמר קצר מגיב הכלכלן נחום בלס על הודעת משרד החינוך בדבר הוספת סייעת בגני ילדים באופן דיפרנציאלי, ומסביר מדוע זוהי טעות לראות בכך "העדפה מתקנת".
מחקר חדש (2015) שנסקר במאמר מלמד כי לא זו בלבד שבית הספר אינו נלחם בפערים כלכליים, הוא אף מוסיף עליהם.
כתבה ששודרה במבט לחדשות בדצמבר 2015, לאחר פרסום דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי.
כתב: אורי רווח.
בהמשך מובאת כתבתו של רועי כץ, באותו הקשר.
סרטון ללא מילים אודות ילד עני, הופק על-ידי ילדים במסגרת פרויקט קולנוע.
פורסם בYuetube 25 במאי 2014
צילום- נעה שחף
בימוי- יעל פינקלמן
עריכה- אורין עמרני
כלכלת חינוך
הקצאת משאבים ציבוריים לחינוך מחייבת איסוף נתונים לגבי קשר בין גורמים שונים לבין המעשה החינוכי. בצד דיון בשאלות של תפיסה חברתית בתחום החינוך, יש לבדוק בקביעות ולאורך זמן את השפעותיהם של מרכיבים שונים על תוצרי החינוך הציבורי – מרכיבים אקדמיים, חברתיים או רגשיים.
מחקר שבוצע על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדבר חלוקת התקציבים לחינוך, בהתייחס למגזרים השונים ולשלבי החינוך השונים.
דו"ח מחקר של המדען הראשי מ-2014 מגלה כי גודל הכיתה האפקטיבי הוא עד 20 תלמידים. החידוש בדוח הוא בהתייחסות למספר התלמידים בפועל בכיתה, ולא למדד שמשרד החינוך נהג עד כה להשתמש בו - מספר התלמידים למורה, נתון שמראה עקבית כי למספר התלמידים למורה אין השפעה על השגים. מן הדוח הנוכחי עולה כי השפעת גודל הכיתה משמעותית במיוחד לתלמידים משכבות מוחלשות. אחת ההמלצות המרכזיות היא לשלב בהקטנת הכיתות פרקטיקות הוראה מותאמות.
בדו"ח המחקר של הכלכלנית ד"ר איריס בן-דוד הדר - ריכוז של נתונים רבים בשאלת השפעת גודל הכיתה.
אחד הדברים העולים מן הדוח בבירור הוא עד מה גדול הצורך להכריע בשאלות של מדיניות חינוך עוד לפני ההחלטות הטקטיות.
כך למשל מתייחס הדוח לנתון לפיו ממוצע התלמידים בכיתה בישראל הוא 27, אלא שכפי שמציינת בן-דוד הדר : "ייחודיותה של ישראל בתמהיל אוכלוסיית התלמידים המגוון שבה. ייחודיות זו אינה מאפשרת להתייחס לממוצע כאינדיקטור מייצג (זאת על אף הנוחות הרבה) שכן לא ברור בדיוק באיזה מגזר, אשכול חברתי כלכלי או סוג פיקוח (בחינוך הרגיל) אכן ישנם 27 תלמידים בכיתה?"
דו"ח מרכז טאוב -
תקציב המדינה, ובכלל זה תקציב משרד החינוך, הוא הביטוי המוחשי והמיידי למערכת העדיפויות של המדינה בהקצאת המשאבים העומדים לרשותה...
תקציב החינוך, התחלקות הכנסות והישגים...
המצגת מתייחסת לשנה"ל תשע"ב הוצגה בדצמבר 2014
פדגוגיה ביקורתית
העיסוק בחינוך דרך שאלות של יחסי הכוח בחברה, תפקיד מוסדות החינוך בשימור יחסי כוח אלה והאפשרות לחנך אנשים מודעים חברתית וביקורתיים כלפי אי שוויון חברתי.
המאמר עוסק במחויבות החברתית של אנשי חינוך בבית הספר לגידול בני אדם מיומנים, אכפתיים ומסוגלים לקבל אהבה ולהעניק אותה.
מאמר זה דן בתיאוריה 'פדגוגיה של אכפתיות'. תיאוריה זו פותחה על ידי החוקרת נל נודינגס על בסיס התיאוריה של החוקר קרול גיליגן, 'אתיקה של אכפתיות'.
ניאו ליברליזם בעיני הפדגוגיה הביקורתית
תקציר בעברית למאמר מאת דייב היל – מעמד, הון וחינוך בעידן הניאוליבראלי והניאו שמרני
התיאוריה והאתיקה של הדאגה האכפתית של פרופ' נל נודינגס מציעה נקודת מבט חדשה על כל מרכיבי החינוך...
פדגוגיה מותאמת
הוראה מחייבת קשב ליכולות ולצרכים של כל לומד ולומדת; כאשר מדובר בתלמידים שהם ילדים ובני נוער במצבי סיכון, נוסף משנה תוקף לדרישה זו. הפדגוגיה המותאמת עוסקת במנגנונים המסייעים לחזק את השותפות הפעילה של תלמידים בכיתה ואת אחריותם לתהליכים המתרחשים בה.
מאמר מאת ד"ר עינת ליכטינגר -
לערכים ולאמונות של מורים לנוער בסיכון וליכולתם המקצועית חשיבות רבה ביצירת סיכויי ההצלחה של תלמידים אלה. מכאן החשיבות של פיתוח פדגוגיה מותאמת, שתעזור למורים ליצור מפגש קשוב עם הנערים ולקדם את למידתם.
מאמר זה מנסה להדגים כיצד אותם עקרונות טיפוליים, המתקיימים בתקשורת שבין מטפל למטופל, יכולים לקדם תהליכים של ויסות עצמי המתרחשים בתקשורת שבין מורה לתלמיד.
המאמר לקוח מתוך ספר המאמרים של הכנס "דרך האחר": הכנס השנתי של התכניות חינוך והוראה לתלמידים בהדרה, הוראה רב-תחומית במדעי הרוח, 2013, הפקולטה ללימודים מתקדמים - אורנים - המכללה האקדמית לחינוך.
תמצית מאמר המציג שיטת טיפול בילדים ונוער הלוקים בהפרעות שונות, באמצעות אמנות
מגדר
כגישה ביקורתית, עוסקת הפדגוגיה הפמיניסטית ביחסי כוח בין מגדריים בחברה. היא מבקשת לעורר מודעות להשפעות הלא רצויות של אבחנות מגדריות הן בתכניות הלימודים והן במבנה הכיתה ובית הספר. חלק מן הזרמים של הפדגוגיה הפמיניסטית עוסקים בשיטות לימוד והוראה ומבקשים לקדם יסודות של אכפתיות (care) במעשה החינוכי.
ממצאי מחקרים מעידים על כמה ביטויים לאי שוויון בין המינים במערכת החינוך...
תקציר למאמר הדן בסוגיה של שוויון בחינוך ובקשר שבין החינוך לערך הדמוקרטיה.
סרט קצר אודות הפעולה האוטומטית המקובלת מתוך ה"קופסאות" המגדריות והסטריאוטיפים המוכרים. מודעות לחשיבה סטריאוטיפית עשויה להרחיב את קשת ההתנהגויות. הופק ע"י "break a box", הועלה לרשת במרץ 2014.
סרטון בהפקת החברה המסחרית FCKH8.COM הנלחמת בדרכים שונות בהדרה מגדרית, גזעית ותרבותית. הסרט מאתגר כמה מתפיסות העולם אודות "התנהגות ראויה". הועלה לרשת באוקטובר 2014.
תמצית מאמר (2011) של חוקרת התקשורת דפנה למיש אודות יצוגי מגדר בתכניות טלויזיה לילדים
האם בנים ובנות מעודדים לעסוק בספורט באותה המידה? תמצית מאמר (2015) המציג תוצאות מחקרים בנושא
פרקטיקות מכילות
טכניקות וגישות התומכות בקהילת המורים בעבודתם עם ילדים ובני נוער בסיכון. פיתוח פרקטיקות מכילות נשען על נקודת ההנחה שיחסי מבוגרים-צעירים בסיכון הם המפתח להיחלצות ממצבי הסיכון וכי ליווי לצורך עיבוד מודע של המתרחש ביחסים אלה - הכרחי לבניה אפקטיבית שלהם.
מצגת של ד"ר מיכל ראזר - הדיאלקטיקה של הכישלון וההצלחה בעולם החינוכי כמרחיבים את האחריות כלפי האחר
מצגת של ד"ר מיכל ראזר...
"לא נוטשים": מודל דינמי להכשרת מורים לעבודה עם תלמידים בסיכון והדרה חברתית במסגרת בית הספר - מאמר מאת ד"ר מיכל ראזר...
מצגת - ד"ר מיכל ראזר והילה צפריר...
הכלה חברתית - מצגת - ד"ר מיכל ראזר, ד"ר ויקטור פרידמן, בועז ורשבסקי ואסתי בר-שדה
Dr. Michal Razer Dr. Victor J. Friedman Boaz Warshofsky Estie BarSade
מצגת זו מציגה מחקר שנערך בשנת תשע"ד בבתי ספר תיכוניים בארץ
שוויון וחינוך
דרישת השוויון כיסוד של החינוך הממוסד הניתן על ידי המדינה לכל צעירה וצעיר חוצת השקפות חברתיות ופוליטיות. רעיון "שוויון ההזדמנויות" בחינוך מקובל על כל כיסוד הכרחי של הדמוקרטיה, אף כי קיימות מחלוקות האם מדובר בשוויון פורמאלי, של גזירת משאבים ליחידות זהות בגדלן, או שמדובר בשוויון מהותי, המחייב שיקולים והערכות בדבר יכולות ורקע אישיים.
מצגת שהוכנה על-ידי ד"ר מיכל ראזר ומציגה את עיקרי הנתונים בתחום
מסמך מסכם של הוועדה לנושא מערכת החינוך לכל - ולכל אחד...
המאמר עוסק בשיח הזכויות הנוהג בארה"ב בעשורים האחרונים. מאז משפט בראון, שקבע ב-1954 כי מדיניות חינוך המפרידה בין בני גזעים שונים אינה יכולה להחשב "שוויונית", חלפו שישה עשורים. כיום כבר ברור ....
חוברת המפרטת את עקרונות החינוך המכליל (inclusive education) בדרום אפריקה